maandag 6 februari 2012

Integrale Yoga


Toen ik vier jaar geleden zelf met yoga begon, in eerste instantie voor de rugklachten die ik al jaren had, had ik nooit kunnen bedenken, laat staan dromen, dat ik uiteindelijk zelf yogalessen zou gaan geven....
In de afgelopen vier jaar ben ik, naast bijna helemaal van mijn rugklachten af te zijn, me ook steeds meer gaan verdiepen in zowel de lichamelijke als geestelijke (of spirituele) kant van yoga.

Iedere, en vaak de hele dag, brengen je lichaam en geest op verschillende plaatsen door.
Misschien voelt je lichaam zwaar en vermoeid aan, terwijl je geest op volle toeren draait. Of je lichaam voelt juist gespannen, terwijl je geest zwaar en traag is. De meeste yogalessen die tegenwoordig gegeven worden draaien voornamelijk om de asana's (fysieke houdingen), maar asana's zijn slechts een stukje van het geheel. Yoga is ook ademhaling (pranayama), meditatie, zelfstudie en wordt uiteindelijk een ritueel, een levenswijze. Lichaam en geest komen weer met elkaar in evenwicht.
Je hoeft geen ​​zweverig Boeddha-op-de-berg-persoon te zijn om yoga te beoefenen, yoga is niet alleen voor mensen die jong, gezond of bewust zijn. Iedereen kan zijn of haar eigen yoga vinden en, eenmaal gevonden, zal het je helpen je doelen te bereiken en je wensen te vervullen!

            Integrale Yoga
Integrale Yoga vraagt niet om teruggetrokken te zijn uit het leven, integendeel, er midden in te staan. Midden in het leven: een baan hebben, een gezin, een bedrijf, noem maar op. Daar moet het gedaan worden.
Het woord yoga betekent samenbrengen, verenigen en tot evenwicht brengen. Het gaat om de vereniging van de tegenpolen in jezelf. De juiste balans tussen lichaam en geest, denken en voelen en tussen de buitenwereld en jezelf.

Integrale Yoga stelt mij in staat om echt tot rust te komen, nieuwe energie te verkrijgen, te vertragen en een stap terug te doen. Ik geloof dat ieder mens kan profiteren van yoga, vooral als het op de integrale manier onderwezen wordt. Of je nu last hebt van stress, moeilijk kunt ontspannen, je hoofd (denken) niet stil krijgt of lichamelijke klachten hebt.

In januari 2011 ben ik gestart met een Hatha yoga docentopleiding. Tijdens deze opleiding werden we in korte tijd klaar gestoomd om "yoga" les te kunnen geven. Deze lessen van een uur moesten bestaan uit een korte ontspanningsoefening, dan op rap tempo een zonnegroet om daarna over te gaan naar de 15 houdingen, ook weer op een drafje. Al heel snel werd mij duidelijk dat dit niet de manier was waarop ik yogales wil geven, vooral omdat ik zelf zoveel aan de "integrale" manier heb.

Na een natte, herfstachtige zomer, waarin ik mij afvroeg of yogales geven echt wel iets voor mij was, heb ik op een mooie (na)zomerdag in september besloten om toch te gaan starten met de Integrale Yoga opleiding in Rotterdam. Toen het balletje eenmaal ging rollen, was er al snel geen houden meer aan!
Na mijn derde docentenles werd ik gevraagd om yogalessen over te nemen op de VU in Oostvoorne omdat de vaste lerares met zwangerschapsverlof ging. Ondanks mijn angst en twijfels ben ik de uitdaging aangegaan en ik kan inmiddels zeggen dat het yogales geven echt iets voor mij is :-)
Ik kan dan ook niet wachten om in mei te starten met mijn eigen yogalessen!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten