maandag 13 februari 2012

Crazy sexy life

Zo’n anderhalf jaar geleden ben ik, dankzij het boek Eet jezelf mooi, slank & gelukkig van Amber Albarda (ja, ik vind de titel ook heel tuttig ;-)) mijn eetgewoontes onder de loep gaan nemen en heb flink wat ontdekkingen gedaan, met name over de  zogenaamde  “processed foods” wat verwerkt, niet-natuurlijk voedsel betekent.   
Processed food is eigenlijk alles wat niet direct vanuit de natuur op ons bord belandt, maar gefabriceerd of bewerkt wordt in fabrieken. We kennen, denk ik, allemaal het voorbeeld wel van het Mc Donald’s menu wat een jaar lang op een bureau van een arts heeft gestaan. Na verloop van tijd zal echt voedsel bederven, er groeien schimmels op en uiteindelijk zal het ontbinden. Het Mc Donald’s menu, en dus “processed food",  heeft niet een van die tekenen laten zien. In feite heeft het zijn originele grootte, vorm en textuur behouden. Dit soort voedsel bevat  geen enkele voedingsstof die je lichaam kan gebruiken om te kunnen functioneren.  Je lichaam moet zelfs veel harder werken om dit spul af te breken en te verteren en dat dus zonder enig voordeel!      
Sterker nog: je kunt zelfs ziek worden wanneer je veel nep voedsel eet. Onderzoek heeft uitgewezen dat ziektes zoals o.a. diabetes, candida, hart- & vaatziektes, leverziektes en zelfs kanker veroorzaakt kan worden door een slecht dieet.            
                                                                    
Omdat ik zelf, heel veel baat heb bij mijn nieuwe “dieet”, ben ik wat meer informatie gaan zoeken op internet. Zo kwam ik Kris Carr en haar documentaire “Crazy Sexy Cancer” tegen.                                                                                                                                                                      
In 2003 werd de 31-jarige actrice / fotografe Kris Carr gediagnosticeerd met een zeldzame en ongeneeslijke soort kanker. Weken later begon ze haar verhaal te filmen. Kris deelde haar inspirerende verhaal van overleving met moed, kracht, en heel veel humor.
Met experimentele behandeling als haar enige optie, reisde ze door heel de Verenigde Staten om experts in alternatieve geneeskunde te interviewen.  Onderweg ontmoette ze andere  jonge vrouwen die ook hun (overlevings)verhalen vertelden. Wanneer de verbazingwekkende reis van Kris zich ontvouwt, realiseert ze zich dat genezing gaat over echt leven in plaats van vechten.
Kris Carr heeft een boek (Crazy Sexy Diet) geschreven waarin ze dieetmythes ontmaskert en uitlegt hoe je je lichaam in een toestand van reparatie en vernieuwing  kunt brengen. En hoewel ik niet volledig vegetarisch eet (wanneer ik vlees of vis eet is het zoveel mogelijk biologisch, ook vanuit het dierenwelzijns oogpunt) heb ik mijn dieet nog meer kunnen fine tunen door haar boek. De groene smoothies en sapjes” , die ik in eerste instantie met argusogen bekeek, blijken heel lekker te zijn!                                           
Natuurlijk haal ik ook nog weleens een patatje en drink een wijntje (of 2), maar ik heb ervaren dat wanneer je basis goed is, je veel beter in je vel zit, je minder snel verkouden bent en, wanneer je dan toch meer dan 2 wijntjes gedronken hebt, je veel sneller van die kater herstelt!
Op haar blog http://crazysexylife.com heeft Kris een korte samenvatting van haar dieet geplaatst:
Ik hoop dat jullie hier ook wat mee kunnen en zullen doen! Zoals Kris schrijft: Iedereen verdient het om gelukkig en zelfverzekerd door het leven te gaan met een stralende gezondheid en een geweldige kont! Want ja, ook cellulitis wordt voornamelijk veroorzaakt door slecht eten ;-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten