woensdag 1 maart 2017

Weer een jaar erbij!


Afgelopen maandag ben ik 38 jaar geworden... 38 jaar! Ik weet het, ik kan het zelf ook haast niet geloven ;-)
Ze zeggen "Wijsheid komt met de jaren".
Maar is dit echt zo??

Als ik voor mijzelf spreek, dan merk ik dat ik de laatste jaren erg ben veranderd.
Deels doordat ik inderdaad ouder word: dingen worden makkelijker, je maakt je minder druk dan toen je jonger was,  andere dingen worden belangrijk. Deels door yoga: je wordt bewuster van jezelf maar ook de wereld om je heen. Deels doordat ik moeder ben geworden: je bent zelf niet meer de belangrijkste persoon in je leven en je wil niets liever dan een fijne wereld doorgeven aan je kleintje.
Maar ik geloof niet dat wijsheid alleen met de jaren komt. Aan wijsheid zit geen leeftijd verbonden. Als je ouder wordt dan komt wijsheid je niet ineens aanwaaien. Om wijzer te worden moet je open staan voor nieuwe dingen en voor de mensen om je heen. Dat je veel weet wil niet zeggen dat je slim of wijs bent. Het ligt eraan wat je met deze kennis doet.
 

Vraag jezelf eens af of jij gelooft dat wat jij weet het juiste is, of luister je nog naar wat een ander te zeggen heeft? Doe jij wat het beste is voor de mensen om je heen of alleen voor jezelf?
Het is heel makkelijk om de problemen om je heen te vergeten en je leven te leiden zonder te kijken wat nou echt het probleem is.


Deze tijd waarin we nu leven, met zoveel verschuivingen, zoveel kwaads maar hier tegenover ook zoveel goeds.
Deze tijd waarin we zelf verantwoordelijk zijn voor ons geluk maar zeker ook voor dat van een ander. Een hoop dingen hebben we niet in de hand, maar je kunt zoveel wel zelf bepalen enkel en alleen door je verbonden te voelen met de wereld om je heen.

Wanneer zijn we zo afgedwaald van Moeder Natuur, onze eigen natuur en de mensen om ons heen? Waarom staan we niet meer open voor wat een ander te zeggen heeft? Waarom schieten we vreemde mensen niet meer te hulp als ze hulp nodig hebben?
 
 
We voelen ons niet meer verbonden met wat er om ons heen gebeurt, als we zelf maar gelukkig zijn. Maar we zijn met z'n allen verbonden. Wij kunnen het verschil maken. Al is het maar dat je naar de mening of het verhaal van een ander luistert. Al is het maar dat jij jouw vuil (of misschien wel van iemand anders) in de prullenbak gooit in plaats van op straat. Al is het maar dat je 1x in de week vegetarisch eet. Al is het maar een "Goedemorgen" naar iemand die je niet kent.
Kijk naar wat jij kan doen om jouw bijdrage te leveren.  En dan niet wat geld naar een arm land sturen wat waarschijnlijk toch niet aankomt...
Kijk wat je hier en nu kan doen. Voor je medemens of voor het milieu. Sluit je ogen niet want we zijn allemaal verantwoordelijk.
 
Een betere wereld begint bij jezelf.
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten